Lef kun je Tomtom niet ontzeggen. Met de aankoop van Tele Atlas voor 2,9
miljard euro steekt het bedrijf financieel zijn nek uit. Maar het
onderstreept wel het streven van het navigatiebedrijf naar het leveren van
meer inhoud en diensten.
“Dat is het doel, ja”, zegt Luciën Groenhuizen. Hij geeft bij
Tomtom leiding aan de afdeling die de content en services ontwikkelt. “De
toekomst zit in de diensten. We willen hier steeds meer op gaan leunen.”
Het waarom is duidelijk. De concurrentie neemt toe. Dat heeft gevolgen voor de
marges op de hardware. Zo kon Tomtom de afgelopen tijd in de Verenigde
Staten flink veel apparaatjes verkopen. Maar dat gebeurde wel tegen lage
prijzen. En het zal moeilijk blijken deze weer omhoog te krijgen.
Zolang de markt hard blijft groeien is dat nog niet zo’n groot
probleem. Maar als verzadiging optreedt, komt Tomtom in een prijsspiraal
terecht zonder oplopende verkopen. Dat wil het bedrijf voorkomen.
Aanvullende diensten kunnen net de doorslag geven ten opzichte van de
concurrentie, en zo dit proces doorbreken.
Bovendien is het een manier om het navigatieapparaat af te zetten tegen de
smartphone. Tomtom laat zo zien dat zijn apparaatjes wel degelijk
toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de telefoon met navigatie als een
van de vele functies.
“We hebben op de IFA vier nieuwe diensten gelanceerd. De
filedienst, die we in Nederland al kenden, wordt uitgerold in Europa. Ook
komt er een service om elkaar onderling attent te maken op flitscamera's.
Bovendien kun je op je Tomtom voortaan zien waar brandstof goedkoop is en er
is toegang tot Local Search van Google. Hiermee kun je bijvoorbeeld
restaurants vinden, waar de Tomtom je vervolgens heen leidt.”
Om tot een aantal van deze diensten toegang te hebben moet de Tomtom uitgerust
worden met een sim-kaart die kan communiceren met het netwerk van Vodafone.
Dat kan met een externe accessoire, maar in de nieuwe Tomtom Go x40 is de
sim-kaart ingebouwd. “Het is een sim-kaart voor alleen dataverkeer. Je kunt
dus niet bellen met je Tomtom.”
Groenhuizen vervolgt: “We hebben voor Vodafone gekozen omdat het een
uitgebreid, internationaal netwerk heeft. Daardoor kunnen we het veel
gemakkelijker Europees uitrollen. We hoeven niet in ieder land opnieuw te
onderhandelen.”
Europa wordt dus het eerst gebied waar uitgebreid Tomtoms diensten
beschikbaar zijn. “West-Europa om precies te zijn. In eerste instantie
zullen dat Zwitserland, Frankrijk, Duitsland en Engeland zijn. België en
andere West-Europese landen zullen wat later volgen.”
De keuze voor de regio is niet vreemd. Hier is de penetratie van
navigatieapparaten het hoogst en was de groei in 2007 het laagst. Dus zal
hier eerder dan in andere regio's naar andere businessmodellen moeten worden
gekeken om de marges op peil te houden.
Tomtom kijkt niet alleen naar de eigen apparaatjes. Het grote voordeel van
content en diensten is dat ze in principe op elk navigatieapparaat of
smartphone kunnen worden toegepast.
“De digitale kaarten van Tele Atlas zijn een goed voorbeeld”, zegt
Groenhuizen. “Google gebruikt ze, net als bijvoorbeeld Mio. Daarom was die
aankoop voor ons zo belangrijk. Uiteindelijk zijn er maar twee grote
kaartenmakers in de wereld en wij bezitten daar één van.” De ander is
Navteq, dat in 2007 voor 5,7 miljard euro is gekocht door telefoonbouwer
Nokia.
Maar het blijft niet beperkt tot de kaarten alleen. “Uiteindelijk
kunnen we al onze diensten ook aan partijen als Mio, Google of BMW
aanbieden.” Onlangs sloot Tomtom nog een deal met Ilse Media, waardoor op
Startpagina nu Tomtoms filedienst beschikbaar is. En het bedrijf levert
sinds kort zijn navigatiedienst op de HTC Touch, een smartphone.
Meer diensten staan op de planning. “Maar uiteraard kan ik daar niet al te
veel over zeggen in verband met de concurrentie”, lacht Groenhuizen. “Maar
je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het in kaart brengen van tijdstippen
van wegwerkzaamheden.”
Het blijft allemaal wel beperkt tot de auto. “Dat klopt. We blijven ons
op de behoeftes van de automobilist richten. Dus we gaan niet onmiddellijk
services leveren voor bijvoorbeeld de wandelaar. Alles draait om de wagen.”
Tenslotte het verdienmodel. Tomtom verkoopt zijn filedienst HD Traffic via een
abonnementsstructuur. De service kost 9,95 euro per maand. Volgens Tomtom
zelf slaat het goed aan. Maar voorlopig zijn de meeste abonnementen nog
inbegrepen bij de aankoop van een nieuw navigatieapparaat. De toekomst moet
uitwijzen of mensen uiteindelijk ook lid blijven.
Ook de dienst om op de hoogte te worden gehouden van flitspalen kost geld,
24,95 euro per jaar. Andere diensten, zoals het zoeken naar wifi-hotspots
van KPN of T-Mobile, zijn gratis voor de consument. Of en hoeveel Tomtom
ontvangt van derden, wil het niet zeggen. Ook wil het bedrijf nog niet kwijt
hoeveel het verdient aan de diensten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl